Zó voorkomt u een slechte adem

Bijna een kwart van de Nederlandse bevolking heeft last van een slechte adem. Deze 25% heeft echter niet door dat zij uit hun mond stinken, omdat u uw eigen adem niet kunt ruiken. Voorkom een slechte adem met behulp van zes handige tips.

Hoe ontstaat een slechte adem?

Een slechte adem ontstaat in de meeste gevallen door de bacteriën die zich bevinden op de tong. Deze bacteriën breken de voedselresten in de mond af om ervoor te zorgen dat de mond schoon en gezond blijft. Tijdens het afbreken van de bacteriën ontstaan er echter stinkende zwavelgassen die leiden tot een slechte adem. Deze gassen zijn te herkennen aan een witte of gele aanslag op de tong.

Tips om een slechte adem te voorkomen

Om een slechte adem te vermijden, hebben wij een aantal tips verzameld waarmee u zich kunt verzekeren van een frisse adem.

1.      Mondwater en tanden poetsen

Het gebruik van mondwater en het goed poetsen van de tanden lijkt voor de hand liggend, maar is zo belangrijk dat het weldegelijk het vermelden waard is. Een goede mondverzorging zorgt er namelijk voor dat de stinkende gassen in de mond verminderen, waardoor er geen nare luchtjes ontstaan.

2.      Eet minder suiker

Verminder het gebruik van suiker door bijvoorbeeld geen suiker meer in uw dagelijkse kopje koffie te doen. De bacteriën in uw mond verveelvoudigen namelijk in een suikerrijke omgeving, waardoor een onaangename mondgeur ontstaat.

3.      Controleer de bijsluiter van uw medicijnen

Als u gebruik maakt van medicijnen kan een slechte adem één van de bijwerkingen zijn. Check daarom altijd de bijsluiter. Wanneer het geneesmiddel de oorzaak is, kunt u met uw dokter overleggen of er andere medicijnen verkrijgbaar zijn.

4.      Tanden flossen

Flos of na iedere maaltijd de tanden of maak gebruik van een tandenstoker om ervoor te zorgen dat er geen voedselresten in de mond achterblijven. Met het stukje draad kunt u op plekken komen waar u met de tandenborstel niet bij komt. Zo voorkomt u dat er etensresten achterblijven die later een onaangename geur verspreiden.

5.      Tong schrapen

Op veel tandenborstels zit aan de achterkant een tongschraper. Met behulp van deze rubbertjes kunt u eenvoudig de bacteriën van de tong schrapen. Tevens zijn er ook losse tongschrapers verkrijgbaar.

6.      Voeding

Tot slot is het belangrijk om op uw voeding te letten. Vermijd bijvoorbeeld gerechten waar veel kruiden of knoflook in zitten. Heeft u toch knoflook gegeten? Kauw dan na de maaltijd op een stukje peterselie om de geur te neutraliseren.

Maak een afspraak bij een blijvende onaangename geur

Wanneer u het gevoel heeft niet van uw slechte adem af te komen, raden wij u aan om een afspraak te maken met de tandarts. De tandarts kan controleren of uw slechte adem wordt veroorzaakt door een ontstoken tand of ontstoken tandvlees.

Tandartspraktijk WIT

Rokin 120A